Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2014. április 3., csütörtök

Fedezd fel a héber nyelvet! • A Kneszet és a nadrág... mi közük egymáshoz?


Elég sok, bár nem a képviselő hölgyek – chávérot háKneszet – öltözékére gondolok, akik talán otthon is viselik ezt az eredetileg nagyon férfias ruhadarabot.

Kezdjük a héber nyelv egyik alapvető tulajdonságával.

A legtöbb ige három mássalhangzóból álló gyökre épül. Ennek a neve „sóres”, ami gyököt is, gyökeret is jelent. A magánhangzókkal erre a három mássalhangzóra, mint vázra épül kiejthető szóvá az ige. Ez a jellemző a belőlük képzett főnevekre és jelzőszókra is .

A KÁF (כ) – NUN (נ) – SZÁMECH (ס) mássalhangzó-hármassal képez a héber nyelv szavakat azokra a fogalmakra, amelyek emberek vagy tárgyak egybegyűjtésére, gyülekezetére vonatkoznak.

Ha már a Kneszetet említettük, kezdjük vele a mai leckét. 
A Kneszet – כנסת – a nemzetgyűlés neve. A kifejezés az ókorban is létezett. A ma ismert héber Bibliát kanonizáló, véglegesítő bölcsek testületének neve „ánséj kneszet hágdolá” – אנשי כנסת הגדולה –, vagyis a Nagy Gyülekezet emberei. 

A zsinagóga Bét Kneszet – בית כנסת –, és a keresztény templomra is ehhez hasonló szót használ a héber: kneszijá – כנסיה.

A kenesz – כנס –, vagy kinusz – כינוס – összejövetelt, értekezletet, kongresszust jelent. A hitkanszut – התכנסות – is összejövetel, de csődület értelemben is használják.

A kniszá – כניסה – bejárat, amely az embereket egy helyre gyűjti.

A háchnászá – הכנסה – bevétel, jövedelem. Szeretjük, ha minél magasabb. 

A mász háchnászá – מס הכנסה – a jövedelmi adó: ez a fogalom már kevésbé népszerű. 

A konész nechaszim – כונס נכסים – csődtömeggondnok, aki hatósági segédlettel begyűjti az adós vagyontágyait – üzletemberek és vagyonos polgárok  rémálma.
A michnászájim – מכנסיים – nadrágot jelent: abba „gyűjtjük” öltözködéskor a lábainkat. Ez a szó is ugyanebből a gyökből származik. A kifejezés a Tórában fordul elő először: Mózes II. (28:42) és III. (6:3) könyvében Áron és fiai, a papok gyolcsnadrágjai, michnász bád – מכנס בד – felől rendelkezik az Írás.

Aki ebből a szócsaládból ennél többet tud gyűjteni – kérem, írja meg.

EGYÉNI ÉS CSOPORTOS HÉBER NYELVTANÍTÁS:
Halmos László
052-3260834
izraelihirlevel@gmail.com

2014. április 2., szerda

Háromszáz zsidó a Templomhegyen – harmadik intifáda a láthatáron?


A kedden kezdődött Niszán hónap tiszteletére több, mint 300 zsidó látogatott fel a Templomhegyre, a zsidóság legszentebb helyére (a Nyugati Fal a Templomhegy alatt áll, lényegében csupán a hegy nyugati oldalának a támfala.)

Férfiak, nők, gyerekek várakoztak türelmesen a reggeli órákban, amíg a helyszínt biztosító rendőrök utat nyitottak számukra a Templomhegyre vezető feljáratra.

Az imádkozók között különböző jesivákból érkezett fiatalok voltak, néhányan több száz kilométeres távolságról.

Nem sokkal felérkezésük után az izraeli Iszlám Mozgalom felbérelt zavargói hangos szitkokkal árasztották el az imádkozó csoportot.

A rendőrök erélyes fellépése megakadályozta, hogy a fizetett rendbontók a zsidók közelébe jussanak.   

A Templomhegy hívei és más, a nemzeti-vallásos közösséghez tartozó szervezetek aktivistái követelik az izraeli rendfenntartó erőktől, hogy bármikor, de főleg ünnepek alkalmával tegyék lehetővé, hogy felmehessenek a Templomhegyre, ahol több, mint ezer esztendeje két muzulmán mecset áll a római légiók által 1943 évvel ezelőtt lerombolt Templom, a „Bét hámikdás” helyén.

A palesztin és az izraeli arabok erősödő ellenállást fejtenek ki zsidók – és általában nem muzulmánok – templomhegyi jelenléte ellen, amelyben ők, propagandájuk szerint, kísérletet látnak a Templom újjáépítésének a szándékára, ami a mecsetek lerombolásával járna.

A második intifádát, amelyet Al Aksza intifádának is neveznek, a néhai Áriél Sáron templomhegyi látogatása ürügyén robbantottak ki 2000. szeptemberében. Az öt évig tartó arab terrorakcióknak és az izraeli megtorlásoknak 3000 arab és 1000 izraeli halottja, és sokezer testben és lélekben megrokkant áldozata volt.

A jelenlegi szituáció, a békemegbeszélések kátyúba jutása és szinte bizonyos kudarca egy harmadik intifáda veszélyét villantja fel, amely lehetőségre az izraeli biztonsági erők felkészültek.

A robbanóöves öngyilkos tömeggyilkosok dolgát szinte lehetetlenné teszi az azóta kiépült védelmi fal-rendszer, amely hatékonyan különválasztja Izraelt és a palesztin arabok által lakott területeket. A fő kockázatot ma a Gázai-övezetben, Libanonban és a viszonylag távoli Iránban tárolt rakéták tízezrei jelentik, amelyek  ellen mindmáig nem létezik igazán hatékony légvédelem.

Megjegyzendő, hogy a nemzeti-vallásos zsidók templomhegyi ájtatoskodását zsidó oldalon sem kíséri egyöntetű rokonszenv. A gyakran az arab álláspontot magáévá tevő baloldal ezt provokációnak tartja, míg az ultraortodox rabbik rituális okokból tiltják zsidóknak a Templomhegyre történő felmenetelt – egészen a Messiás megérkezéséig.

2014. április 1., kedd

Negyedik fogolyszabadítás plusz 400 „könnyű” fogoly Jonathan Pollardért? • Kormányválság szelei Izraelben


A Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió hírei és a nyomukban elhangzó kommentárok és interjúk újabb bombákat robbantanak, kül- és belpolitikaiakat egyaránt.

Hírek szerint felmerült, hogy Izrael az előzetes tiltakozások ellenére mégis kész engedni a palesztin követelésnek és hajlandó a 104 fős Izraelben bebörtönzött palesztin terrorista utolsó 26 fős csoportjának – köztük izraeli állampolgároknak – a szabadon engedésére, mi több, Marwan Barghouti egykori Fatach-Tanzim terrorvezér és 400 „könnyű” (viszonylag csekély kárt okozott fiatalkorú és női) terrorista kiengedésére is – cserébe az Egyesült Államokban Izrael számára végzett kémkedés miatt életfogytiglani börtönbüntetésre ítélt Jonathan Pollard szabadon bocsátásáért. A palesztin vezetés ezer, terrorcselekmények miatt elítélt palesztin rab szabadon engedését követeli, cserébe csupán a megbeszélések eredeti határideje, április 29 ez év végéig történő meghosszabbításába egyezik bele.

Az is szóba jöhet, hogy Izrael kötelezi magát a „Területeken” folyó építkezések bizonytalan időre történő befagyasztására.

Pollard 1985. novemberében történt elfogatása, illetve 1987. márciusában ellene hozott ítélet óta tölti fegyházbüntetését az Egyesült Államokban, és a legutóbbi időkig minden eddigi izraeli vezető politikus szabadon engedésére vonatkozó kérése elutasításra talált.

Binjamin Netanjáhu miniszterelnök kemény ellenállással találhatja szembe magát „házon belül” is. A Likud kormánypárttal választási szövetségben álló „Jiszráél Béjténu” (élén Avigdor Lieberman), továbbá a koalícióban ugyancsak részt vevő, nemzeti szellemű, a Likudtól jobbra álló „Bájit Jehudi” (élén Naftali Bennett) ellenzik az ügyletet, bár elismerik, hogy Izraelnek erkölcsi kötelessége az emberöltő óta raboskodó Pollard Izraelbe hozatala.

Az ügylet révén – állítólag – Pollard már a küszöbön álló Pészáchot (április 14-én kezdődik) Izraelben ünnepelhetné.

Az ügylet ellenzői közül több képviselő kilátásba helyezte, hogy a 26, vagy annál is több terrorista szabadon engedésének a megszavazása és végrehajtása esetén pártja kilép a kormányból.

Mahmud Abbász (Abu Mázen), a Palesztin Autonómia elnöke kedden, John Kerry USA-külügyminiszterrel folytatott megbeszélése után bejelentette, hogy az amerikai közvetítéssel több, mint nyolc hónap óta Izraellel folyó béketárgyalások elhúzódása és eredménytelensége, továbbá a negyedik, 26 fős palesztin rab-csoport szabadon engedésének a halogatása miatt, úgymond, "nem maradt más választása, mint nemzetközi szervezetekhez fordulni".

Összesen 15 ilyen ENSZ-hez kapcsolódó szervezetet említett, amelyekbe fel kívánja vétetni a Palesztin Autonómiát, mint független Palesztinát. Ez pedig az ENSZ-ben többséget jelentő, jórészt muzulmán afroázsiai "Harmadik világ" közismert arab-párti volta és Izrael-ellenessége miatt csakis Izrael kárára történő jövőbeni határozatokat eredményezhet – vagyis az Autonómia terve színtiszta zsarolás.

A Palesztin Autonómia vezetősége bizottság létesítéséről is határozott, amely együtt fog működni a Hamasszal új elnök- és parlamenti választások kiírására. 

A Gázai-övezetet kormányzó Hamasz vezetősége kedden úgy nyilatkozott, hogy a nemzetközi szervezetekhez fordulás késői, de helyes döntés.  

Kedd esti híradások szerint Pollard lemondott a kegyelmi bizottság ülésén való részvételéről, amely fogvatartásának helyén, az Észak-Karolina államban lévő Butner börtönben tartottak volna. Feltételezések szerint Pollard nem hajlandó szabadulni azon az áron, hogy az ő szabadságáért több tucat gyilkos terrorista kerüljön szabadlábra. 

Amerikai büntetőjogi szakértők szerint Pollard életfogytiglani szabadságvesztési büntetése harminc év letöltése után, 2015. november 21-én lejár. ◙ 

FORRÁS: A Kol Jiszráél, az Izraeli Rádió óránkénti híradásai, kommentárjai, riportjai, és a rádió hírportálja