Ég a gyertya, ég... Hanuka 5782-2021: a nyolcadik, az idei utolsó gyertyagyújtás.

2014. június 10., kedd

Államelnök-választási dráma a Kneszetben: Első forduló – eredménytelen!

Kedden, a Kneszetben megkezdődött Izrael tizedik államelnökének a megválasztását eldöntő szavazás.

Az első forduló eredménytelennek bizonyult, miután a legesélyesebb, és legtöbb szavazatot gyűjtött jelölt, Reuven "Rubi" Rivlin sem kapta meg a megválasztásához szükséges 61 szavazatot.

A 120 tagú Kneszet jelen lévő 119 képviselője 117 érvényes szavazatot adott le. 

A szavazatok megoszlása az első forduló után: 

• Reuven Rivlin: 44 szavazat
• Meir Sitrit: 31 szavazat
• Dália Itzik: 28 szavazat
• Dália Dorner: 13 szavazat
• Daniel Schechtman: 1 szavazat

A délutáni órákban megkezdődik a második fordulat, amelynek során a két, legtöbb szavazatot kapott jelölt között lehet választani. 

A legesélyesebb továbbra is Reuven Rivlin, a jobboldal, illetve a konzervatív erők favoritja.

Juli Edelstein, a Kneszet elnöke az utóbbi hetek vádaskodásai és a durva személyeskedésbe torkolló események után kijelentette: hangulata sokkal kevésbé ünnepi, mint azt az Állam első polgárának a megválasztása indokolná.

Honlapunk követi az eseményeket. Végeredmény a koraesti órákra várható. ◙

2014. június 9., hétfő

Az izraeli-palesztin konfliktus – ahogyan a kínaiak látják

A Földkerekség harmadik nagyhatalma, Eurázsia gazdaságának a sebesen pörgő motorja, a másfélmilliárdos óriás mindenüvé betekint, és ezt a tekintetet senki nem hagyhatja figyelmen kívül.

Alább következik a Kínai Nemzetközi Rádió külföldre sugárzott, magyarul is jelentkező hírszolgálata két munkatársának a beszámolója. 

A palesztin-izraeli kapcsolat a zsidó betelepülők szemszögéből - China Radio International

A 9 hónapos palesztin-izraeli béketárgyalások a múlt hónap végén eredménytelenül értek véget.

A ciszjordániai település építését tekintik a béketárgyalások egyik legnagyobb akadályának. Vajon mi a településeken lakó izraeliek véleménye a Palesztina és Izrael közötti konfliktusok helyzetéről és tendenciáiról?

A következőben tudósítóink, Zhang Jin és Wang Qian beszámolóját hallhatják.

A Ciszjordánia északi részén lévő palesztin földön való izraeli település építését a nemzetközi közösség folyamatosan elítéli, de a településen élő zsidó lakosoknak teljesen más véleményük van.

A Ciszjordánia északi részén lévő Ofra települést a 60-as számú autópálya mellé építették. Az egyik izraeli polgármesteri hivatal statisztikai adatai szerint Ofrában a lakások többsége palesztin magánterületen fekszik, amit Ruchie Avital, a település női szóvivője nem ismer el. Avital kifejtette, hogy Izrael 1967-ben kapta ezt a területet, és akkor egyik országhoz sem tartozott, ezért az nem igaz, hogy Izrael foglalta el Palesztinát.

„Ez nem egy elfoglalt terület, csak a konfliktus területe. Én nagyon támogatnám, hogy ciszjordániai C zóna Izraelé legyen. Valójában úgy vélem, hogy Izraelnek 1967-ben már kellett volna alkalmaznia a saját törvényeit ezen a területen."

Az izraeliek Júdeának és Samariának hívják a ciszjordániai területet. A '90-es években aláírt Oslói Egyezmények és az aztán aláírt Palesztina átmeneti kormányzásával kapcsolatos egyezmények A, B és C zónára osztották ezt a területet: az A zónát a palesztin átmeneti kormány igazgatja, a B zóna polgárügyeiért a palesztin fél felelős, a biztonsági ügyeiért pedig az izraeli fél felelős, a C zóna pedig teljesen Izrael kontrollja alá tartozik.

Avital kifejtette, hogy innentől kezdve Ofra település lakosai és az ottani palesztinok között megszakadt a kapcsolat.

„Régen gyakran mentünk Ramallahba, a palesztinok olyan voltak, mint a szomszédaink. Vásároltunk ott, bankszámlánk volt Ramallahban, együtt éltünk. Néha ők is nálunk fordultak orvoshoz. De miután aláírták az Oslói Egyezményeket és megépítették a 60-as számú autópályát, már gyakran kövekkel dobálnak minket, sőt lövik a településünket, ezen kívül semmi más kapcsolatunk nincs velük."

Az északabbra fekvő Yitzhar nevű településen a helyiek és a palesztinok közötti kapcsolat még rosszabb. Ezri Tubi, a település szóvivője elmondta, hogy a nemzetközi közösség folyamatosan ront a palesztinok szenvedésein. Véleményük szerint a zsidó betelepülők többet szenvedtek.

„Este mielőtt lefekszünk, először mindig körbejárom a házat, bezárok minden ablakot és ajtót és puskát teszek a párnám alá, mert nem tudom, hogy az arab terroristák jönnek-e megölni engem és gyermekeimet, vagy mikor jöhetnek egyáltalán, mert régen történt ilyen esemény. Mi és a gyermekeink folyamatosan végtelen életveszélyben vagyunk."

Tubi elmondta, hogy Yitzhar település bizonyos mértékben a zsidó civilizáció bölcsője, ahol a települőknek nagyon szilárd hite van abban, hogy megvalósítsák a zsidók által több ezer évvel ezelőtt ezen a területen megkezdett küldetésüket. A média Yitzhar lakosait a legszélsőségesebb betelepülőknek tekinti, akik gyakran szerepelnek az újságokban azzal, hogy támadják az izraeli katonákat és a palesztinokat. Ugyanakkor Tubi kifejtette, hogy a legutóbbi közvélemény-kutatás szerint a lakosok 97%-a ellenzi a katonák elleni erőszakos cselekményeket, és ők maguk sem támogatják a palesztinok elleni támadásokat.

„Véleményem szerint az erőszakos cselekmények nem segítenek a helyzet javításán. Jobb és bölcsebb módszer is van arra, hogy javítsunk a mostani helyzeten és tovább maradhassunk itt."

Az Ofra és Yitzhar között fekvő másik, Eli nevű településnél kicsit más a helyzet. Amiad Cohen, ennek a településnek a vezetője elmondta, a lakosok itt jól élnek együtt a körülöttük élő palesztinokkal.

„Együtt dolgozunk a minket körülvevő öt arab falu lakosaival. Úgy döntöttünk, hogy szomszédokként működünk együtt. Nem palesztinok és zsidók, hanem szomszédok vagyunk. Nem mindenki ért egyet ezzel a véleménnyel, de a mezőgazdasággal foglalkozó többség igen. Azok, akik mezőgazdasággal foglalkoznak, támogatják ezt, és valóban jól is megy a dolog."

Netanel Elyashiv, az Eli településen dolgozó és élő zsidó tanár elmondta, több palesztin reménykedik a békében, és szívesen él együtt a zsidókkal. Elyashiv véleménye szerint Izraelnek ezekkel a palesztinokkal, nem pedig a palesztin pártokkal kellene tárgyalnia. Az ilyen tárgyalásokban a zsidó betelepülők nagy szerepet játszhatnak.

„Mi, zsidók és a palesztinok csak együtt élhetünk, mert az világos, hogy az erőszak egyik félnek se előnyös. Az izraeliek többsége nem igazán ismeri a palesztinokat. Nekem volt lehetőségem megismerni őket, mert a szomszédaim. Ugyanazokban a boltokban vásárolok a palesztinokkal, ugyanazon az úton vezetünk, néha vitatkoznunk is különböző kérdésekről, ezért őszintén úgy gondolom, hogy a betelepülők nem csak a betelepülés úttörői lehetnek, hanem a béke és együttélés úttörői is."

Elyashiv úgy véli, hogy a palesztin-izraeli kérdés végleges megoldása előtt az embereknek többet kellene koncentrálniuk a mindennapi problémákra."

„Nekünk kell javítanunk a településen való mindennapi életen. Véleményem szerint Júdea és Samaria zsidó településeknek hivatalosan is Izrael részévé kellene válniuk, és az ott lakó palesztinoknak saját kívánságuk szerint állampolgárságot kellene kapni. Ugyanakkor jogot kell adnunk a palesztinoknak arra, hogy Izraelben dolgozhassanak és szabadon járhassanak be és ki Izraelből. Ez a módszer nem lesz tökéletes, de a mostaninál jobb lesz vele a helyzet."

Bár a politikusok gyakran beszélgetnek a békéről, az izraeli fiatalok többsége nem bízik a béke megvalósításában. Akiva Glatt, az Eli településen hivatásos katonának tanuló 18 éves diák elmondta, hogy a „két ország politika" elméletileg jó, de irreális.

„Mindenki akarja a békét, senki se akar háborút, nem akar harcolni és meghalni sem. Mi akarjuk a békét, de a történelem már sokszor megmutatta, hogy amikor visszavonultunk, mások nem örültek neki, és csak többet akartak. Például kivonultunk a Gázai övezetből, aminek valószínűleg békét kellett volna hoznia nekünk, de csak rakétatámadást kaptunk. Csak azt mondhatom, hogy szembe kell néznünk a valósággal."

Május 15-e volt Palesztina 66. gyásznapja. A palesztinok Ramallahban, a ciszjordániai városban megemlékezéseket tartottak. Azon a napon a kelet-jeruzsálemi és a ciszjordániai palesztinok tüntetést tartottak. A Jeruzsálemhez legközelebbi állomásnál köveket dobáló palesztin fiatalok és izraeli katonák csaptak össze. Az izraeli katonák könnygázzal támadtak a palesztin fiatalokat. Az úton égett gumi szaga terjengett, a helyszínen nagy zavar volt. Azon a napon a ciszjordániai konfliktusban összesen két palesztin vesztette életét.

Izrael 66 évvel ezelőtt alakult meg, de a palesztinok máig küzdenek a saját országuk létrehozásával. Több tíz évi harc után a palesztinok sem érték el az országot építő céljukat, senki sem tudja, hogy milyen lesz a palesztinok élete a jövőben. De a gyásznapot minden évben tartják, és a kövek és a lövedékek konfliktusa is tovább folytatódik. ◙

Békeima a Vatikánban: Ferenc pápa, Simon Peresz és Mahmúd Abbász gyors békét sürgetett az izraeli-palesztin békeimán


A vatikáni kertekben vasárnap este tartott közel-keleti békeima lezárásaként a katolikus egyházfő, majd az izraeli és a palesztin elnök is beszédet mondott.

Az elsőként szóló Ferenc pápa úgy fogalmazott, a békéhez nagyobb bátorság kell, mint a háborúhoz. Beszéde végén a pápa az általa testvéreknek nevezett keresztények, zsidók és muzulmánok közös Istenéhez imádkozott a békéért.

A békeima első felében héber, angol és arab nyelvű imádságok követték egymást. Ezeket Ferenc pápa, Simon Peresz és Mahmúd Abbász a vatikáni kertekben egymás mellett ülve hallgatta.

Az imákat a zsidó-keresztény-muzulmán delegációk tagjai mondták el. A héber imádságot David Rosen rabbi, a Vallásközi Konzultáció Nemzetközi Zsidó Bizottságának elnöke zárta le. Az angolul szóló keresztény imádságot I. Bartolomaiosz konstantinápolyi pátriárka kezdte el mondani. Az arab ima elején Szent Ferenc egyik békehimnuszát idézték.

A közel-keleti békeima végén a katolikus egyházfő, majd az izraeli és a palesztin elnök is beszédet mondott.

Az elsőként, olaszul beszélő Ferenc pápa úgy fogalmazott, hogy "a békéhez nagyobb bátorság kell mint a háborúhoz". Kijelentette, a Szentföldért mondott imádság előrelépés azon az úton, amely az egységet a megosztottság elé helyezi.

"A világot elődeinktől örökségbe, gyermekeinktől pedig kölcsön kaptuk. Fiaink belefáradtak a háborúkba, és arra vágynak, hogy megpillantsák a béke hajnalát. A békével azoknak a fiataljainknak is tartozunk, akik éppen a békéért haltak meg" - fogalmazott Ferenc pápa.

Hangsúlyozta, a béke már többször közelinek tűnt, mégsem valósult meg. Ezért van szükség az imára, hogy a "félelem bizalommá, a feszültség megbocsátássá, a fegyverek a béke eszközeivé változzanak. Csakis Isten tudja lefegyverezni a nyelveket és kezeket, hogy soha többé ne legyen háború, megosztottság és gyűlölet!" - hangsúlyozta Ferenc pápa.

Simon Peresz izraeli államfő héber és angol nyelvű beszédében kijelentette: a békét nem könnyű elérni, de az izraeli és a palesztin szülőknek is kötelessége, hogy békét teremtsenek gyermekeiknek, még ha ez áldozatokat és kompromisszumokat is követel. Az izraeli elnök hangsúlyozta, hogy Ferenc pápának a békeimára való felszólítása ösztönző erőként hatott és "megérintette a szíveket". "Soha többé háborút!" - mondta Peresz arra emlékezve, hogy kilenc éves kora óta tudja, mi az a háború.

Mahmúd Abbász palesztin elnök olyan békét kért, amely igazságot, méltó életkörülményeket, szabadságot és független palesztin államot biztosít. Hangoztatta: legyen vége a palesztin nép szenvedéseinek és a Szentföld legyen biztonságos föld mindenki számára.

Mindhárman a béke szóval zárták beszédüket, amelyet olaszul, héberül és arabul is elismételtek.

A beszédeket követő kézfogás helyett Ferenc pápa, Simon Peresz és Mahmúd Abbász arcon csókolta egymást. A vatikáni kertekben elültettek egy olajfát, majd a békeima helyszínével szomszédos épületbe, a IV. Pius-házba mentek, ahol zárt ajtók mögött tanácskoztak. A találkozón részt vett I. Bartolomaiosz konstantinápolyi ortodox pátriárka is.

*

Előrelépésként értékelte a hétfői olasz sajtó Ferenc pápa, Simon Peresz izraeli és Mahmúd Abbász palesztin elnök vatikáni békeimáját, a kommentárok azonban a találkozó szerintük gyenge pontjaira is rámutattak.

Andrea Riccardi történész, a Szent Egyed katolikus közösség elnöke szerint a vasárnap esti vatikáni békeima üzenete Ferenc pápának abban a mondatában rejlett, mely szerint "azt kell keresni, ami összeköti, nem azt, ami elválasztja" a három legnagyobb vallást és az ezeket képviselő népeket.

Riccardi a konzervatív Corriere della Serában értékelte az egyházfő, Simon Peresz és Mahmúd Abbász találkozóját hangsúlyozva, hogy a békeimával Ferenc pápa álma valósult meg: a felek lépést tettek előre a béke felé vezető úton.

A Ferenc pápa által tavaly szeptemberben tartott szíriai békeima után "meglepetésszerű nemzetközi fordulat történt. Lehetséges lesz ugyanez a Szentföldön? A béke napról napra távolodik, mivel a helyzet egyre nehezebben feloldható. Időhatárt kell kitűzni a békefolyamatban, máskülönben megvalósítása lehetetlenné válik" - írta Andrea Riccardi.

A Corriere megjegyezte, hogy a Szent Márta-ház, ahol a pápa vendégeit fogadta "a világ kapujává vált", de más elfoglaltságra hivatkozva a találkozón nem volt jelen Riccardo Di Segni római főrabbi. Di Segni a találkozó előtt úgy nyilatkozott, hogy a békeimát a pápa szentföldi útja alatt kellett volna megtartani.

A La Stampa szerint a vatikáni békeimával az egyházfő "követ dobott a béketárgyalások mocsarába" és megmozdította a pangó vizet. A torinói napilap kiemelte, hogy a békeimán Ferenc pápa a keresztény egységet is megteremtette I. Bartolomaiosz konstantinápolyi pátriárkával az oldalán, aki a találkozó kezdetétől a végéig a katolikus egyházfő mellett volt. A La Stampa rámutatott arra is, hogy talán nem véletlenül a vasárnap esti zsidó-keresztény-muzulmán ima a vatikáni kerteknek egy háromszög alakú mezején zajlott.

A La Repubblicában Walter Kasper bíboros azt hangoztatta, hogy "Ferenc pápa karizmája igazi lökést adott a szentföldi békének". A bíboros a keresztény egységért és a zsidósággal való párbeszédért felelős pápai tanács vezetője volt.

A pápa lett a világdiplomácia főszereplője címmel a jobboldali Il Giornaléban Fiamma Nirenstein olasz politikus azt hangoztatta, hogy a vatikáni békeima a távozás előtt álló izraeli elnök Simon Peresz "apoteózisa" volt és Mahmúd Abbászt is legitimizálta. "A békeimán mindenki pacifista lett (...) Mahmúd Abbászt semmilyen mosoda nem mosta volna tisztábbra a vatikáni kerteknél" - írta Nirenstein. ◙

FORRÁS: MTI; Inforádió